Discussie over het omgevingsrecht
“We gaan deze punten oppakken en er terdege rekening mee houden bij de ontwikkeling van de Omgevingswet en bij de aanpak van de onderliggende regelgeving. Als ik het rapport even snel bekijk, kan ik gelukkig constateren dat de Omgevingswet die we op dit moment aan het ontwikkelen zijn, een oplossing biedt voor de genoemde knelpunten.” Dat was de eerste reactie van minister Schultz van Infrastructuur en Milieu nadat zij en VNG-voorzitter Annemarie Jorritsma het “Knelpuntenrapport omgevingsrecht voor gemeenten”, opgesteld door Peter Noordanus en prof Friso de Zeeuw, op 29 november in ontvangst hadden genomen. “Ik begrijp dat de VNG huiverig is om het huidige instrument bestemmingsplan op te geven en in te ruilen voor de integrale omgevingsverordening. De VNG is bang dat de omgevingsverordening die voorzien is in de Omgevingswet, juist door zijn integrale karakter zal leiden tot gedetailleerdere plannen. En – aldus de VNG – bovendien zullen de bestaande bestemmingsplannen per 1 juli 2013 nét helemaal op orde zijn. Ook Edward Stigter, programma-directeur Eenvoudig Beter, reageerde op het pleidooi van de VNG om het bestemmingsplan te behouden en niet op te laten gaan in de omgevingsverordening. In een artikel in binnenlandsbestuur.nl zegt hij: “Wij geloven sterk in de omgevingsverordening als flexibel en instrument voor gemeenten, met meer gebruiksgemak voor bewoners en bedrijven. Die is niet op een studeerkamer bedacht, maar gebaseerd op praktijksignalen van gemeenten en gebruikers: er is meer afstemming nodig tussen sectoren, regels zijn versnipperd, onderzoekslasten moeten omlaag en gebiedsontwikkelingen moeten organisch kunnen groeien.” Stigter denkt dat de omgevingsverordening deze knelpunten beter oplost dan het bestemmingsplan, doordat in de verordening de regels rondom ruimtelijke ordening en milieu juist bij elkaar zijn gebracht. Stigter verwelkomt de discussie rond de Omgevingswet. “De kerngedachte bij de Omgevingswet is dat de gebruiker centraal staat. Dat zijn de gemeenten, provincies en waterschappen, maar ook burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Die worden dan ook actief betrokken bij dit proces. Velen onderschrijven de noodzaak om te komen tot een herziening van het omgevingsrecht. Iedereen onderschrijft de gedachte dat zaken simpeler en effectiever moeten. Dat daar verschillende ideeën over leven, en deze beelden actief worden gewisseld, is niet erg. Wij zoeken vanuit het ministerie juist actief de kennis en ervaring vanuit de uitvoeringspraktijk, door gerichte consultatie, botsproeven en de wisselwerking met de Adviescommissies. Alleen die manier van opereren maakt dat er straks een goede wet ligt. Alleen die werkwijze stelt ons in staat om in maart met een breed gedragen wetsvoorstel naar buiten te treden voor de bestuurlijke consultatie.” Bekijk hier het hele interview met Edward Stigter |
|
Promoveren op de Omgevingswet
De Omgevingswet in wording biedt ook inspiratie voor wetenschappelijk onderzoek. Jan van den Broek, secretaris van het beleidsteam Milieu, Energie, Ruimtelijke Ordening en Infrastructuur van VNO-NCW, promoveerde woensdag 19 december bij de Faculteit der Rechtsgeleerdheid aan de Universiteit Maastricht op het onderwerp “Bundeling van omgevingsrecht”. Uitgangspunt bij zijn onderzoek waren de duizenden omgevingsregels regels op het gebied van milieu, ruimtelijke ordening, natuur en water, die versnipperd zijn over vele verschillende wetsystemen. Jan van den Broek stelde zich de vraag of het overzicht in het omgevingsrecht opnieuw zou kunnen worden hersteld door bundeling. Hij ontwikkelde vijf vragen aan de hand waarvan kan worden vastgesteld of bundeling verantwoord is. Vervolgens geeft hij aanbevelingen voor regelgevers en wetgevingsjuristen die bezig zijn met de ontwikkeling van de Omgevingswet en de Wet natuurbescherming. Zijn dissertatie is uitgegeven onder de titel “Bundeling van omgevingsrecht”. |
|
Zesde tranche Crisis- en herstelwet impuls voor duurzaamheid
De ministerraad heeft op voorstel van minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) ingestemd met het benoemen van drie innovatieve experimenten onder de Crisis- en herstelwet. Ook zijn 3 categorieën projecten toegevoegd die kunnen profiteren van de versnelling van procedures in het kader van de Crisis- en herstelwet. Op initiatief van Platform 31 kan een aantal gemeenten experimenteren met flexibele bestemmingsplannen. Het gaat om de gemeenten Amsterdam, Beuningen, Den Helder, Maastricht, Overbetuwe en Tynaarloo. Daarnaast zijn er twee innovatieve experimenten toegevoegd in de gemeenten Assen en Katwijk. Doordat twee bestemmingsplannen in deze gemeenten een verlengde looptijd van 20 in plaats van 10 jaar krijgen, kunnen de gemeenten flexibeler inspelen op veranderende omstandigheden. De nieuwe categorieën in de Crisis- en herstelwet zijn de aanleg van elektrische snellaadstations en van waterstoftankstations en de transformatie van kantoren en industriële gebouwen naar andere bestemmingen. Dergelijke initiatieven, die bijdragen aan duurzaamheid, kunnen nu sneller van de grond komen. Het besluit wordt nu naar de Tweede Kamer gestuurd voor reactie. Daarna wordt het voor advies aan de Raad van State gezonden. De Crisis- en herstelwet biedt de mogelijkheid anders om te gaan met regelgeving en besluitvorming te versnellen vanwege de economische crisis. Ook bevat de Chw experimentele bepalingen voor gebiedsontwikkeling, innovatie en duurzaamheid. Vooral de uitvoeringspraktijk is met de Chw geholpen. Procedures kunnen worden versneld, terwijl de rechtsbescherming gehandhaafd blijft. Door gebruik te maken van de wet zijn innovatieve duurzame projecten gemakkelijker te realiseren. Voor de 7e tranche van de Crisis- en herstelwet kunnen tot en met 31 maart 2013 projecten worden aangemeld. U kunt hierover contact opnemen via de postbus (postbus.chw@minienm.nl of telefonisch 070-4561257). |
|
Oproep aan natuur- en milieuorganisaties: deel uw ervaringen met de Chw
Milieu- en natuurorganisaties kijken vanuit een bepaalde hoek naar de Crisis- en herstelwet (Chw). Eenvoudig Beter, de programmadirectie die zich bezig houdt met de implementatie van de wet, zou graag meer willen weten van de ervaringen die milieu- en natuurorganisaties inmiddels met de Chw in de dagelijkse praktijk hebben opgedaan. Enerzijds om van deze signalen te leren; anderzijds omdat Eenvoudig Beter denkt dat de Chw kansen biedt voor milieu en natuur die tot nu toe misschien onvoldoende worden onderkend. Aanmelding: postbusCHW@minienm.nl |
|
Kwaliteit als doelstelling Omgevingswet
De Omgevingswet zou niet alleen moeten gaan over een gezonde en veilige leefomgeving, maar ook over ruimtelijke kwaliteit. Met het pleidooi Mooiwaarts roept een groep deskundigen ertoe op om kwaliteit als centrale doelstelling op te nemen in de Omgevingswet. In ruim een week tijd zetten circa 1500 mensen uit de vakwereld, ambtenaren en bestuurders hun handtekening onder het pleidooi. Vorige week boden de initiatiefnemers het pleidooi aan minister Schultz aan. Een waardevolle leefomgeving betekent dat gebouwen, woonbuurten, werkgebieden, infrastructuur, landschap, steden en dorpen worden gewaardeerd, stellen de initiatiefnemers van Mooiwaarts. Zij vinden dat die belevingswaarde een belangrijke pijler moet zijn onder de Omgevingswet en dat niet alles om normen voor hinder moet draaien. Lees hier het gehele document. |
|
Minister Schultz-Van Haegen bij NederlandBovenWater
“Het moet anders met besluitvorming en uitvoering in de fysieke leefomgeving. Minder grootschalig, minder centralistisch en meer vanuit vrager en gebruiker gestuurd. Ik ben het daar zeer mee eens en u vindt mij aan uw zijde om dit te veranderen.” Op nationaal niveau moet het Rijk daarvoor een stip aan de horizon zetten en voor goed gereedschap zorgen, zo hield zij haar gehoor voor. Zij bracht in herinnering dat daartoe vorig jaar de nieuwe Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte is gepresenteerd en hard wordt gewerkt aan één samenhangende Omgevingswet, een instrument dat gebiedsontwikkelingen stimuleert in plaats van remt. |
|
Leen van Dijke voorzitter Adviescommissie Verkeer en Vervoer Omgevingswet
Leen van Dijke is Co Verdaas opgevolgd als voorzitter van de Adviescommissie Verkeer en Vervoer Omgevingswet. Van Dijke maakte al deel uit van de adviescommissie als lid. Als drijfveer voor zijn deelname aan de commissie noemde hij destijds: ‘Het moet eenvoudiger, omdat het allemaal heel ingewikkeld is geworden in de wijze waarop we in onze leefruimte met allerlei gerechtvaardigde, vaak tegenstrijdige, claims omgaan. Maar ook beter. (…) Ik wil graag bijdragen aan een betere beoordelingsmethode waarbij we inefficiënties wegnemen, de transparantie van het proces verbeteren met als oogmerk (rechts-)zekerheden te vergroten en belangen beter te borgen.’
|
Een grote stap in de herziening van het omgevingsrecht
Bij de begrotingsbehandeling van I en M in november heeft minister Schultz aangekondigd dat met de Omgevingswet direct een grote stap zal worden gezet in de herziening van het omgevingsrecht. Die stap bestaat uit de zes kerninstrumenten van de wet en wat daarbij komt kijken om het te laten werken. Denk bijvoorbeeld aan leges, toezicht en handhaving. Er zijn delen van het omgevingsrecht, zoals geluid en bodem, die parallel aan de Omgevingswet beleidsmatig worden vernieuwd en die na vaststelling van deze vernieuwingen worden opgenomen in de Omgevingswet. Ook voor het Wetsvoorstel natuurbescherming geldt als eindperspectief dat deze wordt opgenomen in de Omgevingswet. Ruimtelijk relevante onderdelen zoals de natuurvisie, de natuurvergunning en het beheerplan zullen al zoveel mogelijk worden opgenomen in het wetsvoorstel dat in 2013 naar de Tweede Kamer gaat. Om komend jaar op een inhoudelijk goede manier zo ver te komen, zijn de afgelopen maanden verdiepende consultaties, botsproeven en praktijkverkenningen gehouden. De resultaten daarvan zullen zoveel mogelijk hun beslag krijgen in de toetsversie van de wet. Deze versie wordt volgens planning in maart voorgelegd aan VNG, IPO, UvW en de formeel toetsende instanties zoals Actal, Raad voor de Rechtspraak en het Planbureau voor de leefomgeving. Na verwerking van de formele consultatie en toetsen zal het voorstel voor advies worden voorgelegd aan de Raad van State. Om het wetsvoorstel voor de Omgevingswet na behandeling en akkoord in de Tweede Kamer in werking te laten treden is trouwens méér nodig: een Invoeringswet, Omgevingsbesluit, Invoeringsbesluit, Omgevingsregeling en Invoeringsregeling. Ook daaraan moet het komende jaar veel gebeuren. Er is dus opnieuw veel werk aan de winkel rond de herziening van het omgevingsrecht. |
|
Nu al Eenvoudig Beter: Ranking The Rules
Gemeenten in de regio’s Rijnmond, Midden-Holland en de Drechtstreek verminderen de regeldruk verder dan door de Kamer van Koophandel (KvK) Rotterdam wordt gevraagd. In totaal zijn 209 regels ondernemersvriendelijker gemaakt en zijn ruim 100 zaken in voorbereiding om te worden vereenvoudigd. Dat blijkt uit de zogeheten ‘ranking the rules 2012’, een nieuwe jaarlijkse ranglijst van regelvriendelijke gemeenten in het werkgebied van KvK Rotterdam. |
|
Agenda
29 januari: discussiebijeenkomst met natuur- en milieuorganisaties over de Crisis- en herstelwet, van 14.00 tot 17.00 uur, Utrecht 12 februari: informatiebijeenkomst Crisis- en herstelwet, Zwolle, Nieuwe Buitensociëteit. Aanmelding via www.rostra.nl 19 februari: informatiebijeenkomst Crisis- en herstelwet, Eindhoven, Aristo. Aanmelding via www.rostra.nl 5 maart: informatiebijeenkomst Crisis- en herstelwet, Utrecht, Jaarbeurs. Aanmelding via www.rostra.nl |
|
Interessante publicaties
Op onze website zijn alle rapporten en artikelen te vinden onder ‘publicaties’. Nieuwe publicaties: Deze publicatie geeft inzicht in de relatie tussen ruimtelijk kwaliteitsbeleid en ruimtelijke ordening. Aan de orde komen: welstandstoezicht, beeldkwaliteit en de instrumenten en wetgeving met betrekking tot ruimtelijke kwaliteit in bredere zin. |